Review Nikon D500 – Mircea Bezergheanu

Nikon a păstrat secretul atât de bine, încât lansarea lui D500 – mitologicul D400 – a produs mare agitație între fotografi. Specificațiile lui ne-au dezvălui un aparat care nu-ți mai lasă loc de justificări genul – aparatul nu a făcut față! Am început testarea lui în paralel cu cea a lui D5, dar la D500 am tras parcă mai mult, încercând să găsesc puncte slabe – iar la un moment dat chiar m-am întristat, crezând că am dat de călcâiul lui Achile – încercând să-l duc la limită.

Specificatii

Specificațiile sunt în parte regăsite la un aparat al concurenței, dar în mică parte, iar implementarea de pe Nikon D500 este dusă la nivel de vis umed…

  • 20,7 Mpix într-un APS-C -5568×3712 pixeli – aici mă așteptam la 24 Mpix.
  • 153 puncte de autofocus, cu 99 puncte în cruce – exact sistemul de pe Nikon D5, dar care acoperă aproape tot cadrul DX!!!
  • 10 cadre pe secundă, completat cu o memorie tampon (buffer) absolut incredibilă, de 200 cadre pentru Nef pe 14 biți, datorată unei alte implementări inspirate – card XQD.
  • 180.000 pixeli pentru senzorul RGB ce se ocupă de măsurarea expunerii și a recunoașterii faciale.
  • Ecran rabatabil – foarte folositor – cu 2,36 milioane de pixeli
  • 2 sloturi pentru card de memorie – 1 pentru XQD – excelent pentru filmare 4K și pentru fotografierea în rafale interminabile, și 1 slot SD, card cu care veți putea trage în rafală aprox. 50 cadre, în funcție de modelul ales.
  • vizorul oferă acoperire de 100% a cadrului.
  • Plaja valorilor Iso este cuprinsă între 100 – 51200 Iso. Veți găsi test extins, cu toate valorile iso, la mine pe blog, realizat cu ceva timp în urmă.
  • Wi-Fi și Bluetooth, dublat de o aplicație pentru tablete și telefoane, Snap Bridge, ce-ți permite să transferi cadrele pe WEB chiar atunci când fotografiezi.
  • USB 3.0
  • filmare 4K (UHD) 30p/25p/24p, 1080/60p/50p/30p/25p/24p, 720/60p/50p
  • sistem de calibrare automată în cazul abaterilor de autofocus ale obiectivelor – o funcție extrem de folositoare, care a cam scăpat observației unora.

1240 cadre cu o baterie încărcată, dar eu am ajuns la 2000 cadre cu o baterie în cazul fotografiilor și am depășit 4000 cadre atunci când am tras mai mult time lapse… aici este absolut fenomenal, mai ales că inițial am avut o mare deziluzie, când vedeam că nu pot trage mai mult de 800-900 cadre cu o baterie. Foloseam acele baterii vechi, cu seria 01, iar când am pus acumulatori din seria 20, parcă am schimbat aparatul!!! Nikon schimbă posesorilor de acumulatori nikon variantele 01 cu varianta 20, tocmai pentru a beneficia de capacitatea reală.

Dincolo de specificații, dincolo de laboratoarele de testare sterilă și impersonală se află provocările fotografiei în teren, unde fiecare unealtă face mai mult sau mai puțin față provocărilor. Să vedem ce-a avut Nikon D500 să-mi demonstreze. Erau 2 capitole care mă excitau la maximum, și pe care m-am axat de la primele testări.

Performanța acestui senzor APS-C la fotografia de noapte, la valori iso mari și foarte mari:

Al doilea capitol – Performanța sistemului de autofocus, care nu era nou ptr mine, l-am testat pe Nikon D5. dar nu știam acum cât de bine era implementat, nici dacă nu era limitat intenționat de către producător…

Începutul testărilor a fost cu ocazia Raliului Deltei Dunării, credeam că sporturile cu motor vor supune aparatul la încercare destul de bine. A fost o glumă proastă, aparatul țipa la mine să-l pun în fața provocărilor, nu la jocuri de copii mari…

La categoria wild life am lucrat, realizând cadre unde evaluam capacitatea senzorului de a reproduce tonurile subtile, ori în alb iluminat intens, ori în penaj care se vede de obicei doar negru.

Precum și reproducerea culorii pe canalul roșu, mai ales în contralumină. Rezultatul – ireproșabil.

maci-tuzla-_004

Fotografia de portret, cu diversitatea tonurilor de piele, dificil de reprodus corect în situații grele de iluminare. Testele vorbesc singure.

Am trecul la evaluarea comportamentului senzorului la fotografia de peisaj, care cere uneori calități cât mai bune de plajă dinamică, ptr a putea reproduce detalii atât în zonele luminate intens, cât și în zonele din umbră profundă. Citesc pe net comentariile unor așaziși cunoscători, ce nu au atins aparatul încă, ce afirmă că va sta mai slab la DR. Măi să fie!…

Trăgeam cu el alături de un Nikon D810, și ieșeau la fel. Cică vor testa unii în laborator și vor demonstra că e mai slab. Să-mi zică mie asta, că am cuvintele la mine. Și fotografiile.
La peisaje iluminate normal, e cam la fel cu un telefon mai dichisit…

… bine, recunosc, e un pic mai bun… voi să fiți sănătoși, aparatul are ce nici nu am visat la un DX!

Aparatul acesta DX se ridică la nivelul lui Nikon D4 la iso, și bate fără drept de apel multe aparate full frame aflate în piață! Mulți m-au întrebat – D750 sau D500? Greu de recomandat altcuiva cum să-și cheltuie banii. Eu aleg D500, deoarece am un D810, deci sunt acoperit pe partea FF. Dar dacă ar fi să aleg doar un aparat, aș alege D500 pentru soluțiile care le oferă, fiind atent la alegerea obiectivelor. Cu obiective competente faci față la orice gen de fotografie, de la eveniment la wild life. Aici este măiestria, cum îl dotezi cu optică… Succes!

…ăăă… am uitat Rădașca asta, realizată în pădure, pe lumină slabă, cu Iso 3200. O pun aici, să nu se piardă.

radasca-046

Sursa: În Tufișuri – cu Mircea Bezergheanu

One comment

Adauga un comentariu