Bateria nautica potrivita pentru dvs.

Bateria nautica potrivita pentru barca dumneavoastra

Ce este bateria nautica cu ciclu profund

Atât timp cât bateria nautica cu care este dotata ambarcatiune dvs. pare să-și facă treaba, s-ar putea să nu ii acordati prea multa importanta. Mulți proprietari de bărci folosesc doar bateriile care au venit la pachet cu ambarcatiunile lor atunci când le-au achizitionat.

Dar dacă bateria trebuie înlocuită? Sau ce se întâmplă dacă îți cumperi prima barcă? Ai nevoie de o baterie marină cu ciclu profund? (Da!) Sau este de ajuns doar o baterie starter? (De asemenea, da!) Urmatorul articol isi propune sa abordeze cateva notiuni de baza legate de bateriile nautice.

Pe măsură ce tehnologia avansează, opțiunile de alegere a unei baterii pentru barca dvs. se diversifica. Dar, la fel ca un meniu de 10 pagini, mai multe opțiuni pot crea o anumita doza de confuzie. Iar bateria potrivita pentru dvs. poate fi mai greu de ales!

Bateriile marine au chimie, dimensiuni și utilizări diferite. Înainte de a alege, este bine să știți ce este o baterie marină cu ciclu profund, cum funcționează și care tip este cel mai bun.

Pentru început, am oferit o scurtă explicație, nu prea tehnică, a celor mai obișnuiți termeni corelati bateriilor nauticei.

Familiarizarea cu vocabularul bateriei nautice vă va ajuta să înțelegeți specificațiile și jargonul pe care le puteți întâlni atunci când va decideti să faceți cumpărături.

Amperaj ora (AH)

Se referă la cantitatea de energie pe care o poate stoca bateria nautica. Cu cât numărul AH este mai mare, cu atât capacitatea este mai mare.

Ciclul

Un ciclu este o descărcare completă și o reîncărcare completă. Bateriile cu ciclu profund au, de obicei, un ciclu de viață sau o evaluare de ciclu. Această evaluare indică cantitatea de cicluri de descărcare și reîncărcare a bateriei înainte ca bateria să ajunga la 80% capacitate din ceea ce a fost initial. În acel moment, majoritatea bateriilor trebuie înlocuite.

Capacitatea per ora (C Rating)

Este o măsurătoare a ratei la care bateria dvs. se încărcă sau descărcă. Ați putea spune, de asemenea, că este un raport între curentul consumat, capacitatea bateriei și timp. Majoritatea bateriilor marine cu ciclu profund urmează o rată standard de 20 de ore. Numărul „20” se referă la o descărcare pe o perioadă de 20 de ore. De exemplu, o baterie cu o capacitate de 100 Ah cu un rating C20 are o ieșire de 5 amperi timp de 20 de ore până când este descărcată.

Rata de descărcare (DOD)

Aceasta este cantitatea (din capacitatea totală a bateriei) consumată înainte de reîncărcare. De exemplu, dacă bateria a ajuns la 60% DOD, înseamnă că mai are 40% capacitate. O baterie cu o capacitate de 100AH ​​ar avea 60% DOD dacă se descărca la 40AH.

Rezistenta internă

Acest termen se referă la rezistenta bateriei la energie în timp ce este încărcată și descărcată. Cu cât rezistența internă este mai mică, cu atât mai bine. O baterie cu rezistență internă mai mare nu se va încărca la fel de eficient și se poate încinge în timpul încărcării, deoarece energia pierdută se transformă în căldură.

Starea de incarcare

Denota cat de încărcată este bateria. De exemplu, o baterie care este complet încărcată are o stare de încărcare de 100%.

Ce este o baterie nautica cu ciclu profund

Acest tip de baterie vă permite să alimentați un motor de trolling, radio, GPS, sonar și alte electronice cu care este dotata barca dvs. (sau, de asemenea, electronicele din dotarea rulotei dvs, dar acesta este un alt subiect). Este diferita de o baterie tip starter si despre aceste diferente vom discuta în detaliu.

O baterie marină cu ciclu profund poate rezista multor încărcări și descărcări. Acesta este motivul pentru care (la majoritatea tipurilor de baterii) are plăci groase și grele. Poate dura încărcări riguroase și sute de cicluri.

Bateriile cu ciclu profund sunt sursă de energie lentă și constantă. Au o cantitate limitată de putere instantanee. Acesta este motivul pentru care nu le puteți folosi pentru a porni motorul. Pentru asta, veți avea nevoie de o baterie starter, despre care vom discuta mai jos.

Bateria starter vs. bateria nautica cu ciclu profund

Designul unei baterii starter vă permite să porniți rapid motorul principal. Aceste baterii au plăci mai subțiri pentru a furniza cantități mari de energie – perfecte pentru a vă pune motorul în funcțiune.

Dacă încercați să utilizați o baterie starter pentru o alimentare sustinuta a electronicelor dvs., cum ar fi motorul de trolling și alte accesorii electrice, vă veți regăsi în rapid la magazinul de baterii. Bateria dvs. nu va putea rezista la descărcarea riguroasă și constantă. Se va supraîncălzi și probabil se va opri definitiv.

Bateriile cu scop dublu

În acest moment, s-ar putea să vă întrebați: „Nu există o baterie care poate face ambele sarcini?” Există și se numește baterie cu dublu scop.

Dar, în timp ce bateriile cu dublu scop inglobeaza caracteristici specifice bateriilor de pornire și bateriilor cu ciclu profund, ele nu vor atinge niciodata performanta bateriilor dedicate. Majoritatea nu vor avea la fel de multa putere pentru pornirea motoarelor in comparatie cu o baterie dedicata sau nu vor rezista la atâtea cicluri ca o baterie marină cu ciclu profund.

Tipuri de baterii nautice cu ciclu profund

Ce tip de baterie ar trebui să alegeti? Depinde de mai multe considerente:

Cât de mult sunteti dispus să cheltuiti
Cât timp doriți să țină bateria înainte de a o înlocui
Ce greutate poate suporta barca dvs
Unde/în ce poziție veți instala bateria
Dacă sunteți dispus să vă întrețineți bateria sau dacă preferați să nu necesita întreținere.

Mai jos, vom discuta despre cele mai comune opțiuni pentru bateriile marine cu ciclu profund de pe piață:

Bateria nautica cu plumb-acid

Componentele principale ale unei baterii cu plumb acid sunt plăcile de plumb și acidul. Genul pe care le-ați folosi în barca dumneavoastră se numesc baterii inundate cu plumb acid. Acestea conțin celule cu un amestec de acid sulfuric și apă distilată. Pentru a le menține, trebuie să schimbați din când în când apa distilată.

Avantaje: Aceste baterii sunt cea mai ieftină opțiune inițială. Deoarece sunt populare, sunt ușor de găsit. Daca le ingrijiti corespunzator, pot rezista in jur de 4-8 ani (retineti ca durata de viata a bateriei variaza in functie de cat de des sunt folosite).

Dezavantaje: Bateriile marine cu ciclu profund cu plumb-acid sunt foarte grele – aproximativ 80 de kilograme de greutate suplimentară pe barca dumneavoastră per baterie de 12V. Instalarea și demontarea lor poate fi o corvoadă, ca să nu mai vorbim de întreținerea constantă de care au nevoie și de costul crescut al combustibilului.

Bateria nautica cu gel

La fel ca bateriile cu plumb acid, bateriile cu gel conțin electroliți lichizi. Cu toate acestea, au silicați care gelifică acești electroliți împreună. Acest gel elimină riscul de deteriorare din cauza vibrațiilor și a apelor agitate. Bateriile cu gel reprezintă o îmbunătățire față de bateriile cu plumb.

Avantaje: Principalul avantaj al bateriilor cu gel este că pot tolera perioade lungi fără a fi încărcate. Au o rată de auto-descărcare de 1% pe lună. De asemenea, le puteți instala în orice poziție pe ambarcațiunea dvs.

Dezavantaje: sunt aproximativ de două ori mai scumpe decât bateriile cu plumb, dar au o capacitate mai mică la aceleași dimensiuni. De asemenea, necesită un tip special de încărcător și nu se suporta rate mari de descărcare comparativ cu alte tipuri de baterii nautice.

Bateria nautica AGM

AGM este o abreviatie pentru Absorbed Glass Mat. Aceste baterii au covoraș subțire din fibră de sticlă între plăcile lor de plumb acid. Aceste plăci sunt saturate cu acid. Deoarece bateriile AGM sunt atât de bine structurate, sunt foarte rezistente la șocuri.

Avantaje: bateriile AGM reprezintă o îmbunătățire față de bateriile cu plumb. Nu trebuie să le re-umpleți cu apă distilată și se reîncarcă mai repede. Se descarcă pasiv la o rată de aproximativ 3% pe lună. Nu vor vărsa acid, ceea ce înseamnă că le puteți instala lateral (culcate( pe barca dvs. dacă este necesar.

Dezavantaje: Aceste baterii sunt susceptibile la supraîncărcare, ceea ce le poate distruge. Ele costă mai mult decât bateriile cu plumb de capacitate similară. Au, de asemenea, cea mai scurtă durată de viață dintre toate tipurile de baterii nautice.

Bateria nautica cu Litiu/LiFePO4

Dacă sunteți în căutarea unei investiții bune într-o baterie nautica cu ciclu profund, bateriile LiFePO4 este alegerea cea mai buna. În loc de plăci de plumb și acid, aceste baterii sunt construite din fosfat de litiu și fier.

Cea mai recentă tehnologie a bateriilor pentru bărci, LiFePO4 oferă o serie de îmbunătățiri față de alte tipuri de baterii.

Avantaje: Sunt cele mai ușoare dintre toate tipurile de baterii marine cu ciclu adânc. Puteți reduce până la 70% din greutatea ambarcațiunii dvs. trecând la o baterie cu litiu. De asemenea, se reîncarcă mai repede, nu prezintă scurgeri și nu necesită întreținere.

Dezavantaje: Singurul dezavantaj al unei baterii nautice LiFePO4 este costul inițial mai mare. Dar, dacă luați în considerare durata de viață (de 2-4 ori mai mare decât a altor baterii), economisiți bani pe termen lung.

Bateria nautica potrivita pentru dvs

Dacă aveți fondurile necesare pentru a cumpăra cel mai gustos produs din meniu, achizitionati o baterie LiFePO4. Bateriile cu litiu pentru bărci sunt un produs foarte cautat. Sunt deja populare printre pasionații de competiții de pescuit. De asemenea, prezintă multe avantaje pentru navigatorii pasionați, sau chiar pentru pescarii ocazionali.

Deci, cu excepția cazului în care sunteti limitati de buget, nu există nici un motiv să nu alegeți o baterie nautica cu ciclu adânc LiFePO4.

Adauga un comentariu